sobota 17. prosince 2011

Velký článek o mém novém životním stylu

Ahoj! Dnes mám pro Vás konečně slibovaný článek o zdravém životním stylu.
Neberte to, jako článek od nějakého znalce,.. teoreticky tomu nerozumím. Píšu hlavně ze svých zkušeností, o tom, co jsem přečetla, nebo co mi někdo poradil (hlavně můj Ráďa:)). Takže je možné, že v tom budou nějaké chyby.. Tak jdeme na to.

tmavý celozrnný chléb se sýrem cottage a mungem. K tomu šunka od kosti, cherry rajčátko a nízkotučný kefír.
  • Na začátek chci říct, že jsem se vždycky snažila jíst zdravě, zdravé jídlo mi i chutná, takže to nebylo nic těžkého. Jsem odjakživa naučená jíst častěji a v malých porcích. Bohužel jsem ale někdy v září dost ztoustla a když jsme viděla, kam zamířila ručička na váze, tak jsem se rozhodla s tím začít okamžitě něco dělat. Věděla jsem, že důvodem byla moje absolutní absence pohybu.
  • Dřív jsme chodila pravidelně plavat, ale teď jsme byla líná i na to, všude jsem jezdila mhd, nebo autem a jinak jsem nedělala skutečně NIC! Navíc mi přibyla nová závislost-a to na kinder čokoládě:D Čokoládu jsem dřív nejedla skoro vůbec, ale najednou jsem si strašně oblíbila choco bons a tam to začalo .. Nebylo to nic hrozného-snědla jsem třeba čtyři choco bons denně, ale když k tomu přidáte sem tam nějaké sladké jídlo, přejídání na noc a mou neaktivitu, je jasné, kam to spělo.

Nejdříve jsem se rozhodla poupravit svoje stravování. Od 6.11.2011 si píšu, co za každý den sním. Snažím se přitom dodržovat model: snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře. Přitom ráno jíst nejvíc a večer nejméně.

dvě míchaná vejce osmažená na plátku masa, s uzeným lososem, cherry rajčátky, lístky mladého špenátz a s okurkou

Musím se přiznat, že ze začátku to bylo docela těžké, ale hodně mi s úpravou jídelníčku pomáhá právě i přítel, který studuje farmacii a pomohly mi také různé články apod. Jím dělenou stravu-tzn.snažím se nejíst přílohy, nekombinovat sacharidy s bílkovinami..



Kdybych měla všechny dny přepisovat, tak bych tady byla šíleně dlouho, ale můžete mi do komenářů napsat den (od toho 6.11.11´do dneška a já Vám napíšu, co jsem ten den jedla:-)) Příklad jídelníčku:
8.11.2011
snídaně:avokádo, 1xmíchané vejce, cherry rajčata (někde jsme četla, že ke snídani jsou nejlepší vejce, rajčata a avokádo. Celkově je lepší jíst ke snídani spíše slané jídlo(neptejte se mě proč, protože si přítelův výklad si nepamatuji:D..něco, kvůli spalování..).
svačinu jsem vynechala
oběd:Tomatová light polévka, čaj
svačina:celozrnná bageta, jablko
večeře: mandarinka

22.11.11
snídaně: dva plátky tmavého celozrnného chleba s odtučněným tvarohem+rajčetem+bazalkou, čaj
svačina:kakikhurma, půl banánu, dva čtverečky čokolády
oběd:lososové maki
svačina:medové lupínky s mlékem
večeře:salát z kysaného zelí s cibulkou a cherry rajčátky + plátek šunky od kosti. Čaj

tyto jsem si před týdnem dělala sama-chystám pro Vás návod, jak na ně;)

:
:
:
včera jsem měla například:
snídaně: 2x míchané vejce s cherry rajčaty, 2x křupavý kukuřičný chlebíček s Lučinou light a plátkem sýry Leerdameer light
svačina:grep+nashi s vlašskými ořechy
oběd.kysané zelí s cibulí a rajčátky, jeden křupavý chlebíček
svačina:kefír a musela jsem ochutnat tři úlky(cukroví)
večeře:zeleninový vývar, čaj

tmavý celozrnný chléb s odtučněným tvarohem a mungem. Míchané vejce a lehce opečená krůtí šunka. K tomu salát a jasmínový čaj.
Při zapisování nemá smysl lhát. Píšu si to pro sebe, takže když si náhodou dám kousek čokolády, nebo třeba malé pivo(což je největší bomba:D), tak si vše zapíšu..

Abych to trochu shrnula:
Pití: piju pouze zelený, nebo bylinkový čaj a neperlivou vodu. Doplňuji to nízkotučným kefírem, různými smoothie, .. Jednou týdně si dopřeju colu ligt (klasickou nepiju vůbec. Ani mi nechutná.) Jendou týdně proto, že je sice light, ale jsou v ní hrozný s*ačky:P Když už alkohol (který proces hubnutí strašně zpomaluje), tak nejlépe vinný střik ze suchého vína. nejsem si jistá, jak je to u šampusu, protože někteří uvádějí, že ten se pít může a někteří, že ne. (nevíte?)


Jídlo týdne: miluju kysané zelí. Tento týden jsem si dala zelnou dietu-každý den k obědu salát z kysaného zelí(zelí napaříte, přidáte lehce osmaženou cibulku na plátku másla, česnek, přidáte kmín(proti nadjímání), trošku soli, zalijete olivovým olejem pro lepší trávení, balzamikovým octem a můžete přidat nakrájená cherry rajčátka). Kysané zelí nemá skoro žádné kalorie a navíc zasytí.
Maso: jím jedině krůtí nebo jehněčí šunku(ta je dietní), šunku od kosti(je plnohodnotá-má vysoký podíl masa. To je velmi důležité si hlídat. většina salámů obsahuje hrozně moc mouky a vody. Chce to, aby měl alespoň 95%masa!), kuře(bez kůže) a ryby (hlavně lososa, ten je ale dost kalorický.)

Pečivo: Nejlépe vůbec, nebo hodně omezit. Když už, tak něco, co má hodně semínek a je z kvalitní mouky...

Mléčné výrobky: doporučuji odtučněný tvaroh! Můžete si ho dát na slano i na sladko(třeba s nějakým kvalitním džemem s vysokým podílem ovoce). Navíc pomáhá procesu hubnutí. Jinak můžete použít i lučinu light, nebo sýr cottage. )ale pozor, ne vše, co je "light" JE light. Například kvalitní sýry jako Leerdameer (nebo já jím také třeba Madelant light), mají stejně vysoký podíl energie. Dále miluju bílé jogurty(dejte si pozor, aby obsahoval max. 3%tuku). Ty doplňuji ovesnými vločkami a různými oříšky-ty jsou ve stravě také důležité. Já mám ráda hlavně vlašské ořechy.

Přílohy: jíst nejlépe samotné. například kus kus, cizrnu, rýži basmati, ..
Jím hodně ovoce a zeleniny. Hlavně rajčata(ty navíc při vysoké konzumaci krásně prozáří Vaši pleť), listovou zeleninu (kapustu, špenát), dušenou zeleninu, fazole(!)-narosto zbožňuju fazolky mungo-ty jím každý týden, zeleninové saláty(ty jíst spíš PŘED, než PO jídle), .. Z ovoce hlavně to exotické, to mi moc chutná. jinak také ovocné saláty(různé druhy ovoce pokrájím, zasypu trochou kokosu a zakápnu javorovým sirupem).
Z jídla jsme si oblíbila hlavně sushi a různé polévky-hlavně vývary(bez nudlí apod.).

salát s cherry rajčátky a cibulkou, zalitý ocetem balzamiko a olivovým oleje. K tomu topinka s celozrnného chleba s rozpuštěným plátkem másla.
Dobrá zpráva je, že když se ale jednou za týden přejíte, nebo si dáte pořádný flák hovězího, ... tak to vůbec nevadí;)

Tohle tedy není moje porce, ale přítelova(ale ta vypadala lépe:D). Je to rýže basmati se zeleninou Bonduel(kukuřice, paprika apod.) a kuřetem(to tam tedy není nějak vidět:D). Vše zasypané porkem a zdobené rajčetem a salátam.

Teď ke cvičení.. uf!:D
cvičit jsem začala od 17.11. 2011.
Důležité je, vybrat si něco, co Vás baví a u čeho si myslíte, že vydržíte.
Já jsem zjistila, že potřebuju pestré cvičení. Chodím plavat 1-2x týdně (zaplavu minimálně 20 padesátimetrových bazénů) a snažím se každý den doma cvičit: MINIMÁLNĚ půl hodiny, ale nejlépe hodinu. Možná totiž víte, že první půl hodinu cvičení vůbec nehubnete-pouze posilujete. Na začátku je důležité se pořádně zahřát(běh na místě, dřepy, skákání panáka, skok přes švihadlo,..)-to dělám asi 10m, pak krátká rozcvička a cvičení: různé cviky+prvky z jumpingu+boxování do pytle. Na konec si dejte krátkou relaxaci. Toto doplňuji (průměrně jednou týdně) různým cvičením ve fit centrech: jumping, spinning(ale na ten už asi nikdy nepůjdu:D), flowin. Zumba mě nebaví.
Když máte před takovým výkonem, je důležité doplnit hladinu cukrů-dejte si před tím klidně pár čtverečků čokolády(v mém případě třeba pět choco bons). Tělo to při cvičení (s)potřebuje a ve Vašem formování postavy/hubnutí/.. to pomůže, nikoliv přitíží! Jestli chcete zhubnout, tak si hlídejte, abyste během cvičení nebyli pořád totálně zadýchaní, zarudlí,...ale tak středně. Jinak totiž Vaše tělo spaluje cukry a ne tuky(nebo jak to teď Ráďa říkal:D) .

a takhle hrozně při cvičení vypadám
Navíc mám z boxování úplně rozmasakrovaný kloubek na rukách:P

Cvičení si do diáře také zapisuji. Je pro mě dobrá motivace psát si u dne, kdy necvičím vůbec, silný křížek. Povolila jsem si na jednu dvojstránku křížky dva(takže třeba dneska cvičit MUSÍM:D)

Tak, to je z toho nejdůležitějšího tak nějak všechno :P:D Doufám, že se našlo alespoň pár z Vás, kdo zvládl přečíst úplně celý článek(to mi dejte vědět:D)a že jste se dočetli alespoň něco nového. Ale hlavně doufám, že jsem někoho z vás inspirovala a že to zkusíte taky!!Co říkáte?:)

Jo a to nejdůležitější: Za měsíc cvičení jsem zhubla 3kg(což teda moc spokojená nejsem, ale aspoň to nebude jojo efekt:)) a celkově viditělně(teda i hmatatelně:P) zpevnila postavu.(Konkrétně jsme se na začátku bohužel neměřila, to mě teď dost štve.) Cvičení mě baví, cítím se skvěle, mám lepší fyzičku a jídlo mě začalo hrozně bavit:) Člověk si pak mnohem víc vychutná ten kousek něčeho dobrého, když si to dá jen občas, než když to jí úplně pořád:)

14 komentářů:

  1. Dočteno, a bylo to moc zajímavé :). Já už si dlouho říkám že začnu jíst zdravě, jenže já mám prostě pořád hlad, hlavně večer se přežírám strašně, a čokolády denně, ale naštěstí mám postavu pořád stejnou (ale potřebuju zpevnit, takže cvičím) :)

    OdpovědětVymazat
  2. Kačenko, super článek! Jak už jsem psala na mém blogu, jsi pro mě prostě inspirací. Já jsem schopná taky zatnout zuby a vydržet (a dodržet), ale jakmile přijde něco časově náročného, jako je třeba teď škola, tak polevím. Ale už se upřímně těším, až začne zkouškové a já budu paní svého času a budu se zase pravidelně hýbat. Jinak si už třetí týden také zapisuju vše, co přes den sním a musím říct, že je to opravdu skvělá věc. Nejen, že mám o tom přehled, ale navíc mám výstrahu pro případy, kdy mi to trochu "ujede".O:-) Držím palce, aby ti to vydrželo dlouhodobě. A to ty určitě zvládneš!;-)

    OdpovědětVymazat
  3. Veľa krát som si hovorila, nebudem jesť chipsy, hranolky a pod. No nikdy som im ešte neodolala :D

    www.newmaidenlyworld.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  4. určitě pomůžeš i jiným čtenářkám, jídla vypadají chutně, možná si něco podobného uvařím:P

    OdpovědětVymazat
  5. Zajímavý článek... :) Já sem nikdy u ničeho takhle nevydržela, maximálně ten měsíc dva.. S jídlem mám ten problém, že vařím pro celou rodinu, která by nic dietního nejedla a vařit dvakrát se mi moc nechce, takže prostě jím co ostatní :D takže na jídlo mě moc neužije no.. :( navíc na to ani nemám prašule a za poslední a to je to nejdůležitější sem strašně líná :D Držím palce, ať ti to vydrží..!

    OdpovědětVymazat
  6. to Simuš: Když si to můžeš dovolit, tak nezbývá nic než závidět.;-)

    OdpovědětVymazat
  7. Tak tohle je opravdu super obsáhlý a poučný článek. Inspirovala jsi mě, já sama jsem za poslední půl rok radikálně změnila způsob stravování, spoustu potravin přestala kupovat a naopak zařadila do jídelníčku celozrnné pečivo, ovoce, zeleninu atd.. Díky za tipy na zdravé stavování, určitě některé kombinace také vyzkouším :)

    OdpovědětVymazat
  8. Všechno jídlo vypadá pěkně, dala bych si. :D A hlavně to sushi, mňam! Brácha ho taky umí udělat. Musím ho zase přinutit, aby to mi to sushi někdy připravil. :D
    Kačenko držím ti palce s novým životním stylem! Myslím si, že máš pěknou postavu.
    Já bych taky potřebovala něco shodit. Přesně jako ty, nehýbu se a občas se přejídám. :)

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj Katy :-) to vypadá jako pěkná řehole, držím pěsti ať vydržíš.Já jsem jsem si vždycky dávala předsevzetí, že budu cvičit břicho a nkdy jsem to dlouho nedodržela- bohužel nemám takové odhodlání jako ty.Mám celkem normální figuru 160 cm/52 kg a když občas chci něco málo dát dolů tak mi funguje metoda malých porcí častěji.A k snídani poctivé neochucené vločky s jogurtem, třeba i ovocným.To mě tak zasytí, že už nemám chutě se cpát přes celý den a stačí mi menší porce. Navíc je to fajn na vlasy a nehty.Tak vydrž ! Stejně jsi ,ale hezká holka, že bys měla kila navíc, to vůbec není poznat !! p.s to suši to bych si hned dala :-)))

    OdpovědětVymazat
  10. http://forum.lide.cz/forum.fcgi?akce=forum_data&auth=&forum_ID=48293

    OdpovědětVymazat
  11. wau! super len tak dalej:)pekne spracovane, ja sa stravujem podobne, inak normalne je to tak dokonale nafotene, ze ci by som ochutnala:)))

    www.mysweetstrawberries.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  12. Inspirovala jsi mě ke zdravému nákupu:) domů jsem přinesla polníček, baby mungo, cottage a celozrnný chléb...co se to se mnou děje...

    OdpovědětVymazat
  13. Děkuju Vám všem za komentáře! Dejte kdžy tak vedět, jak jste na tom vy a jak Vám chutná zdravé jídlo:-))
    Adélko, teď začínám mít s tím dodržováním trochu problémy: jsem úplně šílená po cukroví a navíc teď budu doma u rodičů a tady se tak úplně jíst, to co sama chci, nedá:( ale budu bojovat!:D
    anonymní: tak 160cm/52kg, to je super!ani se neptej, kolik mám já:Pale stejně jako Tobě mě jde hodně i o zpevnění, ale zaměřuju se spíš na nohy (i když u toho břicha bych se taky nezlobila:P:))A děkuji!
    evie: a jak to chutná!:) určitě něco z toho vyzkoušej;)
    daydreamer: Tak to je skvělý, jen tak dál!!:) uvidíš, že si pochutnáš a ještě se budeš cítit skvěle!:)

    OdpovědětVymazat
  14. Ahoj Katy, patřím k těm které zajímá zdravý životná styl ( protože se děsně bojím stáří :D), takže článek byl pro mě jako stvořený :) Obdivuju tě, jak si všechno zapisuješ a dodržuješ! Kdysi jsem taky dost cvičila a bylo to znát, teď co jsem nastoupila na vysokou nějak není na nic čas, snažím se jíst zdravě ale na tebe nemám!!! Asi si vezmu z tebe příklad:) Chci vyzkoušet mungo, už sem nejdnou na nej koukala v obchodě, ale nakonec sem ho tam nechala ležet. Chci se zeptat ten baby špěnát se jí normálně syrový tak jak je? Nedávno jsem byla v restauraci a měla jsem ho na jídle jako okrasu, ale moc se mi nezdálo že byl k jídlu :D Drž se, zdraví Dee

    OdpovědětVymazat